landart.se
for members
Menu

konstnär

Gertrud Alfredsson

Full profil på Landart

.(JavaScript måste vara aktiverat för att visa denna e-postadress)

Det är hål i min själ - Pottalånghaka. There is a hole in my soul - Pottalånghaka

Inspirationskälla till mitt verk: Det är ett hål i min själ - Pottalånghala.

  Potta Lång Haka gifte sig med en man i grannbyn, Mjöhult i Nord Västra Skåne på Mjöhults gård som finns än i dag. Han dog tidigt och hon tog över gården med stor framgång och det tyckte inte folk om. Det var mycket fattiga tider och det är delad mening om när det skedde. 1500 - 1700- tal. Mjöhult kallades för Potthult också. Namnet kan ju givetvis kopplas till lerkrukor och keramikbygden här uppe men det finns en teori om att hon skulle kunna ha anknytning till Pottsburg. Vissa berättar att hon var vacker och hade ett utländskt utseende. Hur som helst så blev hon mer eller mindre hatad, för hur gjorde hon att gården blev så framgångsrik och välmående om hon inte hade att göra med djävulen. Kanske därför nid namnet. Berättelsen bygger delvis på fakta och delvis myt och sägen. Hon blev gammal och brändes inte på bål i varje fall. När hon dog (här finns olika detaljer) men hur som så skulle hon begravas i en annan by Farhult och många ville se hennes begravningsvaka. Någonstans där så såg de henne gå igen och det skrämde folk så efter begravningen grävde de upp henne och skar ut hjärtat och pålade det i en damm bakom Nygård i Mjöhult på området Stettern. Pålen fanns kvar sas det till på 40- 60- talet. Å det var en sport och skrämselpropaganda att gå ut på isen och röra pålen. Historien berättades i skolorna fram till vår tid. Jag tänker att hon var en sju jäkel till affärskvinna men hon hade tiden emot sig. Hon blev inte människans vän då alla var lea mot henne men djuren var hennes vän livet ut. Berättelsen i stora drag. Det finns tom referenser kring potta så långt bak som 3- 4000 år, begravnings platser och dylikt. Alla mina texter och referenser ska finnas vid verket som kommer stå i Jonstorp strax bredvid hennes gravplats(?) i byn Farhult. Jag tolkar berättelsen fritt i min keramikskulptur av henne för att lyfta okända platser. Leden går mellan Göteborg och Helsingborg. Det är 30 konstnärer som medverkar, varav jag är en. Massor går att tillägga men som sagt här är berättelsen i stora drag. En sak Är intressant och det är att på 1600- talet var Skåne Danskt och där fanns en hel del häxprocesser. Lite om en stark och utsocknes kvinna som inte vek sig men samtidigt fick betala ett högt pris. Det kan vara farligt att sticka ut hakan! Mitt verk kan ses som om hon kommer och ger oss förlåtelse och som att hon vill hämta hem sitt förlorade hjärta. Hon står inte längre i skuggorna av historien utan tar ett kliv ut på ängen och säger; -Här är jag nu!

In English:

There is a hole in my soul - Pottalånghaka

Potta Långhaka married a man from the neighbouring village of Mjöhult, which during this period in time would be known as Potthult, and lived in a nearby farm. The name Potthult comes presumably from the local culture and customs of the region, which we presume relate to ceramics and pottery. Unfortunately Potta Långhakas husband would come to pass away rather swiftly, leaving her to tend and maintain the farm and the local business, something of which she did spectacularly, which led many to become displeased. There is grave uncertainty regarding when this actually took place, people argue anywhere between 16th to 18th century BC, but the times were hard and the money was hard to come by. The name Potta Långhaka can be connected to the local pottery businesses, but others argue that there might be distant relations to a place known as Pottsburg. Some tell of Potta Långhaka as a very beautiful, but very foreign person. Nevertheless, she became to be very disliked due to her successful businesses. Her success was thought to be the work of the devil, which ostracized her from the community. It is assumed that this is how she became known as Potta "Långhaka", which means long chin.

The stories of Potta Långhaka are based in both faction and fiction; stories and evidence. Although, from what we know, she was lucky enough to die of old age, but her corpse was not exactly treated the best. Superstition caught the best of the locals and her body was desecrated and her heart was spiked on a pole on a pond just behind Nygård, Mjöhult in a place known as Stettern. The pole in question is said to have remained all the way into the 40s and 60s. The pole would come to have many myths and urban legends told about it throughout this time.

One can only assume how successful of a businesswoman Potta must've been to be treated with such disdain and jealousy, unfortunately she lived in less civilized times, where an innate gender hierarchy dominated the world. Her ostracized nature led her to be unable to form proper bonds with other humans, and instead found comfort in local animal life, comfort of which she would keep until her death. There are many references and findings regarding Potta Långhaka that can be found in graveyards and other similar sites.

All of my texts and referenses can be found by the site of the sculpture that I've made of Potta Långhaka just outside of Jonstorp, just next to her presumed grave in Farhult. I freely interpret the stories regarding Potta Långhaka and portray this interpretation in my ceramic sculpture. Something I also wanted to do with this piece is to shed light on lesser known locations in the region and also lesser known stories and folklore. The event which I will participate in takes place across the entirety of the trail which goes between Gothenburg all the way to Helsingborg. The event involves 30 artists, of which I am one of them.

There is much more to mention regarding Potta Långhaka, but something which is especially intresting is the fact that during the 17th century, Skåne was under Danish control and there were numbers of witchprocesses during this time. Maybe there was a woman, during this time, who had much to lose and more to gain? A woman who fought hard for what she got, but had to pay a great price? It can be dangerous to stick your chin out! My sculpture tries to present the idea that maybe Potta Långhaka came back to forgive us and wanted to get her stolen heart back. She no långer stands in the shadows of history and instead walks right out into the spotlight and says, - "Here I am now!"

Det är hål i min själ - Pottalånghaka. There is a hole in my soul - PottalånghakaDet är hål i min själ - Pottalånghaka. There is a hole in my soul - PottalånghakaDet är hål i min själ - Pottalånghaka. There is a hole in my soul - PottalånghakaDet är hål i min själ - Pottalånghaka. There is a hole in my soul - PottalånghakaDet är hål i min själ - Pottalånghaka. There is a hole in my soul - PottalånghakaDet är hål i min själ - Pottalånghaka. There is a hole in my soul - PottalånghakaDet är hål i min själ - Pottalånghaka. There is a hole in my soul - PottalånghakaDet är hål i min själ - Pottalånghaka. There is a hole in my soul - PottalånghakaDet är hål i min själ - Pottalånghaka. There is a hole in my soul - PottalånghakaDet är hål i min själ - Pottalånghaka. There is a hole in my soul - PottalånghakaDet är hål i min själ - Pottalånghaka. There is a hole in my soul - PottalånghakaDet är hål i min själ - Pottalånghaka. There is a hole in my soul - Pottalånghaka

video

ladda ner dokument

landart.se

konstnärscentrum väst, erik dahlbergsgatan 6, 411 26 göteborg, +46 (0)31-711 54 47